Friday, May 21, 2010

Islam pilihan yang terbaik untukku

http://img571.imageshack.us/img571/3203/1001023r.jpg
Saudara Maliki bersyahadah

“I bare witness there is no god except Allah and I bare witness that Muhammad is the messenger of Allah”. Begitu ayat yang keluar dari mulut pemuda yang baru mengucap syahadah di Hidayah Centre Pusat pada pagi tadi. Ketenangan terlihat di wajah pemuda ini yang berasal dari Norway, Maliki Lars bin Solberg, 41.

 http://img254.imageshack.us/img254/3927/1001019.jpg

        Pengalaman bekerja dan menginap sementara selama 2 tahun setengah di Arab Saudi, menambahkan lagi keinginannya untuk mendalami Islam daripada rakan-rakan sekerjanya.

        Hanya dengan tingkah laku dan layanan yang baik daripada rakan-rakan Arab, beliau terasa Islam ini aman dan tenteram malah terhapus tanggapan negatifnya yang sering dikatakan media bahawa Muslim ini ganas dan pengganas. Tanggapan tentang Osama ben Laden itu sendiri sebagai pengganas luntur walaupun mengetahui daripada berita di Perancis 80% mengatakan Islam ini pengganas. 93% daripada pemerhatian Maliki tentang hidup seorang Muslim membawa minda dan impresi baru bahawa Muslim sebenarnya lebih menunjukkan kepercayaan dan budaya Islam yang terserlah dalam kehidupan harian mereka berbanding orang Kristian yang beliau lihat sendiri di negeranya. Tetapi sekarang ia nampak berbeza di mana ramai yang sudah mengikut budaya daripada agama.

http://img94.imageshack.us/img94/9630/1001020tr.jpg

        Budaya Islam yang baik ini sudah cukup menjelaskan cara hidup Muslim amat berbeza daripada dengan cara hidup bukan Muslim terutamanya dari segi keimanan dan kebahagiaan. Beliau sendiri terkejut bahawa rupa-rupanya Islam mengajar umatnya untuk berperilaku sedemikian. Masya’Allah.

        “Pengalaman yang daya tidak dapat dilupakan adalah apabila saya bersama rakan-rakan Arab pernah pergi ke Madinah dan saya beranikan diri memakai kopiah “curi-curi” masuk ke perkarangan Mekah pada masa itu. (Jangan beritahu pada orang. Mukanya jadi merah)”, ujar beliau. Kami sama-sama tergelak masa itu. “Inilah agama yang terbaik sebenarnya untukku, aku rasa tenang, aman dan damai”, terdetik hatinya mengatakan sedemikian. Walaupun pernah membuat perbandingan antara semua agama termasuk agama asalnya dulu Protestant (Lutheran), jelas pada dirinya, Islam merupakan agama yang percaya dan beriman kepada Tuhan yang Maha Esa malah Islam juga mengajar umatnya untuk berbakti kepada masyarakat.

        Hal ini menambah minat Maliki untuk mendekati Islam kerana di hatinya terasa seronok dan gembira bila disebut sahaja Islam. Keluarga bukanlah penghalang untuk beliau memeluk Islam, malah keluarganya berfikiran terbuka dan bersetuju dengan niat beliau kerana indahnya agama ad-din ini, budaya Islam yang ditonjolkan dan pengabdian kepada Tuhan yang Esa sudah cukup menidakkan lagi trinity dalam hatinya. SubbahanalLah.

        Jejaka ini makin bertambah minatnya apabila beliau buat pertama kalinya solah Jumaat di Masjid Negara tengahari tadi. Sempat juga beliau buat lawak semasa mengambil wudhuk. Beliau ikut saja apa yang saya buat. ”This one (basuh muka) 3 times? This one (basuh tangan) 3 times also? 3 times again? All 3 times?,” tanya beliau. ”Yes.... my brother,” jawab mesra dari saya. ”Wow, I feel cool, it’s different!” kata Maliki. ”Alhamdulillah, praise to Allah,” jawab saya sambil senyum. Satu lagi kejutan yang amat di mana kelihatan ramai umat Islam berbondong-bondong ke masjid hanya kerana hari yang penuh makna dan dapat berkenalan satu sama lain dengan memberi salam dan bersalam-salaman.

http://img692.imageshack.us/img692/2924/1001024i.jpg
Cenderahati ikhlas daripada HC

Selepas jam 4.15pm tadi, pendaftaran Islamnya pun selesai, beliau tidak sabar untuk belajar Islam pada minggu depan.

No comments:

Post a Comment